Kamu-özel işbirliğiyle sağlık tesislerinin, ”yap-kirala-devret” modeliyle özel sektöre yaptırılmasına olanak sağlayan ”Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İşbirliği Modeli İle Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması Hakkında Kanun Tasarısı”, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda alt komisyona gönderildi. KANUN TASARISINA BAKILDIĞINDA GÖZ ÇARPANLAR:
TASARI İLE;
Kamu-özel işbirliği modeli çerçevesinde; Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarınca yapılmasına ihtiyaç duyulan tesislerin Hazine’nin özel mülkiyetindeki taşınmazlar üzerinde 49 yılı geçmemek üzere yaptırılması, mevcut tesislerin yenilenmesine ilişkin usul ve esasları düzenliyor.
Tasarıya göre, Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşları; ön proje, ön fizibilite raporu, temel standartlar ile ihale dokümanı ve sözleşme hükümleri çerçevesinde, Maliye Bakanlığı’nca yüklenici lehine bedelsiz olarak tesis edilecek bağımsız ve sürekli nitelikteki üst hakkı sözleşmesinde belirtilen şartlarla Hazine’nin özel mülkiyetindeki taşınmazlar üzerinde, sözleşmede belirlenecek bedel karşılığında tesis yaptırabilecek.
Yapım işlerinin ihalesi, Yüksek Planlama Kurulu’ndan yapım kararı alındıktan sonra gerçekleştirilecek.
Bakanlık ve bağlı kuruluşları, kullanımlarında bulunan tesislerin yenilenmesi işlerini, tesislerdeki belli hizmetlerin sunulması, hizmet alanlarının işletilmesi veya bedelinin ödenmesi karşılığında yaptırabilecek.
Tasarıda ihale ilke, usul ve esasları da belirleniyor. İhalelerde saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenilirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamak esas olacak. Düzenleme kapsamında işlerin temin edilmesinde açık ihale usulü, belli istekliler arasında ihale usulü veya pazarlık usullerinden birisi uygulanabilecek.
Sözleşme, özel hukuk hükümlerine tabi olacak, tesisin özelliklerine ve fizibilite raporuna bağlı olarak 49 yılı geçmemek üzere idarece belirlenecek.
Tesisin ve ticari hizmet alanlarının yapım işlerinin projelendirilmesinden ve finansmanının sağlanmasından, yapımından, bakım ve onarımından, yükleniciye bırakılan hizmetlerin yerine getirilmesi ile ticari hizmet alanlarının işletilmesinden, sözleşme süresi sonunda yerleşkenin her türlü borç ve taahhütten ari, bakımlı, çalışır ve kullanılabilir durumda Bakanlığa devredilmesinden yüklenici sorumlu olacak.
Yüklenici, sözleşme süresince üçüncü kişilere vereceği her türlü zarardan sorumlu olacak. Yüklenicinin sözleşmede öngörülen yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde, idarenin uğrayacağı zararın tazminine ve cezai şartlara ilişkin hükümlere sözleşmede yer verilecek.
Bakanlık, yüklenicinin sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini bütün aşamalarda denetleyecek veya denetletecek.
Yüklenici, sözleşmeden doğan tüm hak ve vecibelerini idarenin onayıyla başka birisine devredebilecek.
Tasarıyla yüklenicinin taahhüdünden vazgeçmesi veya taahhüdünü ihale dokümanları ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi hallerinde izlenecek prosedür ve sonuçları da belirleniyor.
Yapım işi tamamlanmadan önce hiçbir bedel ödemesi yapılmayacak.
Yüklenici, sözleşme konusu işlerle ilgili gerekli tüm finansmanı sağlamakla yükümlü olacak. Yüklenicinin gerçekleştireceği yapım işleri için tahsis edeceği öz kaynak oranı, yatırım dönemi süresince sözleşmede belirtilen dönemsel yatırım tutarının yüzde 20′sinden az olamayacak.
Tasarı kapsamında yapılacak ihalelerde, Kamu İhale Kanunu ile Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmayacak.
Tasarının kanunlaşıp yürürlüğe girmesinden önce, ilgili kanun uyarınca ihale süreci başlatılan işler ihale şartnamelerine göre sonuçlandırılacak.
Tasarıyla, Sağlık Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarına ait sağlık hizmetleri sınıfına dahil kadroların derecelerinde esneklik sağlamak amacıyla, sağlık hizmetleri ve yardımcı sağlık hizmetleri sınıfına ait kadroların dereceleri yeniden belirleniyor.