Maliye Bakanı , elektronik fatura (e-fatura) ve elektronik defter kullanma zorunluluğu getirilen mükelleflerin, en geç 1 Eylül 2013 tarihine kadar sisteme geçmek için başvuru yapmaları gerektiğini bildirdi. Şimşek, uygulamaya başlama tarihinin ise 1 Ocak 2014 olduğunu kaydetti.
Konuya ilişkin AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Şimşek, Bakanlığın ilgili Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile bazı mükelleflere elektronik fatura ve elektronik defter kullanma zorunluluğu getirildiğini anımsattı.
İşletmelerde verimliliği ve etkinliği artıran elektronik fatura uygulamasına Kuzey Avrupa ülkelerinin 1980’lerde başladığını ve uygulamada yüzde 99 oranını yakaladıklarını, Latin ülkelerinin ise e-fatura uygulamasını 2000’lerde başlattığını ve yüzde 90 seviyelerine ulaştıklarını ifade eden Şimşek, elektronik hizmet seçeneklerine yatırım yapan bir ülke olan Türkiye’de ise bu konuda çok geç kalındığına dikkati çekti.
“Uygulamaya geçişi kolaylaştıracak her tedbir alındı”
Bakan Mehmet Şimşek, söz konusu kapsama giren mükelleflerin 1 Eylül 2013 tarihine kadar sisteme geçmek için başvurmaları gerektiğini vurguladı. Uygulamaya başlama tarihinin ise 1 Ocak 2014 olduğuna işaret eden Şimşek, şunları kaydetti:
“Mükelleflerimizin bu uygulamaya geçişlerini kolaylaştıracak her türlü idari tedbir Gelir İdaresi Başkanlığımız tarafından alınmış bulunmaktadır. Gelir İdaresi Başkanlığı, e-fatura başvurularını elektronik olarak almakta olup mükellefler 5 dakika gibi kısa bir süre içerisinde tüm başvuru işlemlerini gerçekleştirebilmektedir. Dünya uygulamalarına paralel olarak e-fatura uygulamasında özel entegratörlerin fatura alma gönderme konusunda hizmet verebilmesi imkanı sunularak uygulamanın yaygınlaştırılması sağlanmıştır. Gelir İdaresi Başkanlığının ‘www.efatura.gov.tr’ internet adresinde şu ana kadar özel entegrasyon izni almış 10 firmanın ismi yayınlanmış ve e-fatura uygulamasında hizmet vermek üzere özel entegrasyon başvurusu yapmış 11 firmanın ise test çalışmaları devam etmektedir.”
“Uygulama, vergiye uyum maliyetini düşürüyor, işletmelerin yönetimini kolaylaştırıyor”
Bunların yanı sıra mükelleflere bilgilendirme amaçlı mektupların da gönderildiğini anlatan Şimşek, e-fatura uygulamasının, mükelleflerin vergiye uyum maliyetini son derece düşürdüğünü, işletmelerin yönetimini son derece kolaylaştırdığını ve kurumsallaşma anlamında da bir çok fayda sağladığını söyledi.
Dolayısıyla, e-fatura uygulamasının her aşamasında mükellefler açısından en ufak bir sıkıntı bulunmadığını vurgulayan Şimşek, sözlerini şöyle tamamladı:
“Bu süreçte işletmelerin uygulamadan sorunsuz biçimde yararlanabilmeleri için Gelir İdaresi Başkanlığı personeli tarafından iletişim kanalları vasıtasıyla her türlü teknik ve yasal destek sağlanmaktadır. Dünya örneklerine göre oldukça geciken bu uygulamanın daha fazla geciktirilmeksizin uygulanmaya konulması gerek ülkemiz ve gerekse şirketlerimiz açısından büyük önem arz etmektedir. Mükelleflerimizin bu konudaki başvurularını geciktirmeden yapmaları gerekmektedir.”