Üniversitelerin Sağlık Spor Kültür Dairelerinde Faaliyet Gösteren İktisadi İşletmelerin Alım Satım İşlemleri Hangi Mevzuata Göre Yapacaklar/Ayhan GÖKDEMİR
1. Giriş
Üniversitelerin Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığında faaliyet gösteren İktisadi İşletmelerin alım – satım işlemlerinin hangi mevzuata göre yapılacağı konusunda muhtelif görüşler var.Halen yürürlükte bulunan Kamu İhale Genel Tebliğinde SKS tarafından işletilen İktisadi işletmelerin 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunup bulunmadıklarına ilişkin bir açıklamaya yer verilmemiştir. Bu durumda uygulamada tereddütlere yol açılmış ve konu Maliye Bakanlığının görüşüne sunulmuştur.
Bu yazımızda konunun değerlendirmesi yapılmaya çalışılacaktır.
2. Kamu İktisadi Kuruluşları
İktisadi kamu kuruluşları, kamu idare ve kuruluşlarına ait veya bağlı olan tüm iktisadi işletmeleri kapsar. Bu nedenlerle iktisadi kamu kuruluşları kavramı, hem kamu iktisadi teşebbüslerini, hem de kamu kurum ve kuruluşlarına ait veya tabi olan veyahut bunlar tarafından kurulan veya işletilen iktisadi kuruluşlar ile döner sermayeleri kuruluşları da kapsamına alır. İktisadi kamu kuruluşlarının kazanç amacı gütmemeleri, faaliyetlerinin kanunla verilmiş görevler arasında bulunması, tüzel kişiliklerinin olmaması, bağımsız muhasebelerinin ve kendilerine ayrılmış sermayelerinin veya iş yerlerinin bulunmaması mükellefiyetlerini etkilemeyecektir. Mal veya hizmet bedelinin sadece maliyeti karşılayacak kadar olması, kar edilmemesi veya karın kuruluş amaçlarına tahsis edilmesi de bunların iktisadi niteliğini değiştirmeyecektir. İktisadi mahiyetteki işletmelerin işletme özelliği: İktisadi kamu kuruluşları, ticari, sınaî veya zirai bir işletme niteliğinde olmalıdır. İşletmenin konusunun ve faaliyetinin piyasa (tedavül) ekonomisine dahil olması bedel mukabilinde her türlü mal ve hizmet üretimi ve alım satımı veya pazarlanması ya da kiralama ve benzeri faaliyetler olarak ifade edilebilir.
Diğer taraftan Damga Vergisi Kanunun 8’inci maddesinde de, bu Kanunda yazılı resmi daireler ibaresiyle, genel ve katma bütçeli daire ve idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köylerin kastedildiği; bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği bulunan iktisadi işletmelerin ise resmi daire sayılmayacağı belirtilmiştir. Kanunda, resmi daire olarak nitelendirilecek kuruluşlar sayılmak suretiyle belirlendiğinden; bu sayılanlar dışında kalan kuruluşların, damga vergisi uygulamasında resmi daire olarak kabulüne olanak bulunmamaktadır. Öte yandan; Kanunda yazılı resmi dairelere bağlı iktisadi işletmelerden, ayrı bir tüzel kişiliğe sahip olanlar resmi daire olarak kabul edilmemiştir.
3. Üniversitelerin Sağlık Spor Kültür Dairesi Tarafından İşletilen İktisadi İşletmeleri
Üniversitelerin SKS dairesine bağlı Sosyal Tesisi iktisadi işletmelerin (Kantin, lokanta, kâffe, personel için kurulmuş olan sosyal tesis vb.) gelir ve giderlerinin izlendiği Mali Yönetim Sistemi 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanun’un (KMYKK) temel ilkelerine uygun olarak Mali disiplini ve ekonomik, mali, sosyal etkinliği birlikte sağlayacak, kamusal tercihlerin oluşması için gerekli ortamı yaratacak, kamu görevlilerinin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde kurulmalı, ekonomik veya sosyal verimlilik ilkelerine uygun olarak, uyumlu bir bütün olarak oluşturulması ve yürütülmelidir. Buna göre; üniversitelerin sosyal tesisleri Sağlık Kültür Dairesi Başkanlığı eliyle tek düzen muhasebe sistemine göre Netsis Muhasebe Programı kullanılarak birimin kendi gider ve gelirleriyle işletilip dönem sonlarında ortaya çıkan karın özel bütçeye Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından gelir olarak kaydedilmektedir.
Üniversitelerin Sosyal Tesis ve Özel Sektör faaliyeti gösteren tüm birimlerinin gelir ve giderlerinin izlendiği Mali Yönetim Sisteminin, 5018 sayılı KMYKK’nun temel ilkelerine uygun olarak, kontroller ve denetim mekanizmaları barındıran ve yapılan işlemlerin sorumlularının bilinmesine olanak sağlayacak şekilde, iş akış süreçlerinin ayrıntılı olarak tanımlandığı, personelin görev ve sorumluluklarının tam olarak belirlendiği kayıt dışı işlem yapılmasına izin vermeyen bir otomasyon sistemine ve bilgisayarlı barkot sistemli bir stok yönetimine sahip olacak şekilde düzenlenmelidir ki 5018 sayılı Kanun temel ilkelerine uyulsun.
4. Üniversitelerin Sağlık Spor Kültür Dairesi Tarafından İşletilen İktisadi İşletmeleri 4734 Kapsamında Olup Olmadığı
Üniversitelerin SKS İktisadi işletmelerinin alım satımlarının hangi, mevzuata göre yapılacağı konusunda 4734 sayılı kanunun amacına ve kapsamına bakmak gerekir; 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunun amacı kamu hukukuna tabi olan veya kamunun denetimi altında bulunan veyahut kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlemektir.
Aşağıda belirtilen idarelerin kullanımında bulunan her türlü kaynaktan karşılanan mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihaleleri bu Kanun hükümlerine göre yürütülür:
a) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, birlikler (mesleki kuruluş şeklinde faaliyet gösterenler ile bunların üst kuruluşları hariç) tüzel kişiler.
b) Kamu İktisadi kuruluşları ile iktisadi devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüsleri.
c) Sosyal güvenlik kuruluşları, fon, özel kanunlarla kuruluş ve kendilerine kamu görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip kuruluşlar (Mesleki kuruluşlar ve vakıf yüksek öğretim kurumları hariç) ile bağımsız bütçeli kuruluşlar.
(a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilenlerin doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları her çeşit kuruluş, müessese, birlik, işletme ve şirketler.
4603 sayılı Kanun kapsamındaki bankalar ile bu bankaların doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları şirketlerin yapım ihaleleri.
İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olacakları belirtilmektedir.
4734 sayılı kanunun incelendiğinde üniversitelerin SKS faaliyet gösteren iktisadi işletmelerinin de bu kanuna tabi olduklarına ilişkin açık bir hüküm olmamakla birlikte, her yıl yayınlanan Bütçe uygulama talimatlarında Maliye Bakanlığı tarafından düzenleneceği belirtilmesine rağmen bakanlık tarafından herhangi bir düzenleme yapılmamıştır.
Diğer taraftan; 07.05.2012 tarihli ve 28285 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Haznedarlığı Genel Tebliği ile birlikte Kamu kurum ve kuruluşlarının elde ettikleri paraların hangi bankalarda toplanacağı, bankada biriken tutarların hangi banka enstrümanlarıyla değerlendirileceği ve tahakkuk eden giderlerin hangi banka ve/veya bankalardan ödeneceği konusunda köklü değişikliklere gidilmiştir.
Daha önce Kamu Haznedarlığı Tebliği kapsamında olan eğitim ve dinlenme tesisi, misafirhane, kreş, çocuk bakımevi, spor tesisi ve benzeri sosyal ve destek amaçlı tesislerden yararlanan personelden alınan yemek, konaklama ve diğer hizmet bedellerinin bulundurulduğu ve söz konusu tesislerin nam ve hesabına açılmış olan banka hesapları, örtülü ödenekler ile ilgili olarak açtırılan banka hesapları ve bulundukları ülkenin bankacılık sektörü veya kambiyo mevzuatından kaynaklanan sorunlar nedeniyle kurumların yurt dışı temsilciliklerince yurt içinde kendi nam ve hesaplarına açtırdıkları banka hesapları yeni düzenleme ile birlikte kapsam dışına çıkarılmışlardır.
Sağlık Kültür Daire Başkanlıklarına Bağlı Sosyal Tesisi iktisadi işletmelerin (Kantin, lokanta, kâffe, personel için kurulmuş olan sosyal tesis vb.) alım satımlarının hangi mevzuata göre yapılacağına ilişkin açık bir hüküm olmadığından, uygulanacak mevzuatın ne olduğunu söylemek zor. Ancak Kamu iktisadi işletmelerinin İşletme özelliğinden dolayı faaliyetinin piyasa koşullarına göre yapılanması gerekmektedir. Kaldı ki, üniversitelerin SKS başkanlıklarına bağlı iktisadi işletmelerin çalıştırdığı kantin ve sosyal tesislere alınan malların hem çeşidi fazla, hem de işletme hizmetlerinden yararlanan müşterilerin talep ettikleri malların marka ve çeşidi çok farklılık içermektedir. Kantinlerin verimli işletilmesi için müşterilerin taleplerinin karşılanması gerekmektedir. Sosyal tesis ve çalıştırılan kafeteryalarında talep edilen malların markaları çok farklı olduğundan bunların 4734 sayılı ihale kapsamında teknik olarak alınmalarının mümkün olmadığı değerlendirilmektedir. SKS işletmeleri Sayıştay’ın yaptığı denetimlerde açık hüküm olmamasına karşın bunlarında alım satımlarının 4734 sayılı Kanun kapsamında yapılması gerektiğini değerlendirmektedir. Bir konuda açık bir hüküm yoksa genel hükümlere uyulması gerektiğinden Maliye Bakanlığının bu konuda hazırlaması gereken uygulama esaslarını yapmadığı sürece bu konu böyle muallâkta kalacaktır. Gerek Sayıştay’ın uygulamaları gerekse şahsi fikrim 4734 sayılı kanunun uygulanması gerektiğidir.
5. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanuna Göre Sağlık Kültür İktisadi İşletmeleri
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 1 inci maddesinde; Kanunun amacının, kamu hukukuna tabi olan veya kamunun denetimi altında bulunan veyahut kamu kaynağı kullanan kamu kurumu ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlemek olduğu,
“Kapsam” başlıklı 2 inci maddesinde ise;
a) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile özel bütçeli idareler, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı; döner sermayeli kuruluşlar, birlikler (mesleki kuruluş şeklinde faaliyet gösterenler ile bunların üst kuruluşları hariç), tüzel kişilerin,
b) Kamu iktisadi kuruluşları ile iktisadi devlet teşekküllerinden oluşan kamu iktisadi teşebbüslerin,
c) Sosyal güvenlik kuruluşları, fonlar, özel kanunlarla kurulmuş ve kendilerine kamu görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip kuruluşlar (mesleki kuruluşlar ve vakıf yükseköğretim kurumları hariç) ile bağımsız bütçeli kuruluşların,
d) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilenlerin doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları her çeşit kuruluş, müessese birlik, işletme ve şirketlerin,
e) 4603 sayılı Kanun kapsamındaki bankalar ile bu bankaların doğrudan veya dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlasına sahip bulundukları şirketlerin yapım ihalelerinin,
Kanun kapsamında bulunduğu belirtilerek, bu idarelerin her türlü kaynaktan karşılanan mal veya hizmet alınları ile yapım işleri ihalelerinin bu Kanun hükümlerine göre yürütüleceği hüküm altına alınmıştır.
Yukarıda aktarılan hükümlerde açıkça Kamu Sosyal Tesislerinin iktisadi işletmelerinden 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunduğundan bahsedilmediğinden bu konuda tereddütler hâsıl olmuş ve konu Kamu İhale Kurulunun gündemine taşınmıştır. Bunun üzerine Kamu ihale Kurulu tarafından alınan 11.04.2003 tarihli ve 2003/DK.D-120 sayılı Karada kamu kurum ve kuruluşları tarafından işletilen ve ayrı tüzel kişilikleri bulunmayan sosyal tesislerin, 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idareler bünyesinde yer almaları nedeniyle, 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunduklarına karar verilmiştir.
Anılan Kurul kararı, 22.04.2004 tarihli ve 25087 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2003/5 Sayılı Kamu İhale Genel Tebliği’nin “A. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunun “Kapsam” Başlıklı 2 inci maddesine ilişkin alınan kamu ihale kurulu kararları” kısmın “Sosyal tesisler” başlıklı 5 inci maddesinde yer almış, sözü edilen düzenleme 8.6.2004 tarihli ve 25486 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu İhale Genel Tebliğine de aktarılmıştır.
Ne var ki 22.08.2009 tarihli ve 27327 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ve daha önceki kamu ihale genel tebliğini yürürlükten kaldırılan ve halen yürürlülükte bulunan Kamu İhale Genel Tebliğinde sosyal tesislerin 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunup bulunmadıklarına ilişkin bir açıklamaya yer verilmemiştir. Bu durumda uygulamada tereddütlere yol açmış ve kamu sosyal tesislerinin 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunup bulunmadığı hususunun Kamu İhale Kurulunca tekrar gözden geçirilmesi Maliye Bakanlığı tarafından talep edilmiştir. Maliye Bakanlığı tarafından yapılan başvuru üzerine Kamu ihale Kurulu tarafından alınan 12.9.2010 tarihli ve 2009/DK.D-139 sayılı Kararda ise şu ifadelere yer verilmek suretiyle konu açıklığa kavuşturulmuştur.
Kamu İhale Kurulunun 11.4.2003 tarih ve 2003/DK.D-120 sayılı kararında da belirtildiği üzere, kamu kurum ve kuruluşları tarafından işletilen ve ayrı tüzel kişilikleri bulunmayan eğitim ve dinlenme tesisleri, misafirhane, kreş, spor tesisleri gibi sosyal tesisiler ise, 4734 sayılı kanun kapsamındaki idareler bünyesinde yer almaları nedeniyle 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunmaktadır.
Bu sebeple, 22.8.2009 tarih ve 27327 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu İhale Genel Tebliğinin 3 üncü maddesinin 3.1.2 inci fıkrasında yer alan düzenlemenin sosyal tesislerin hukuki statüsüne ve idare bünyesinde yer almaları sebebiyle 4734 sayılı Kanun kapsamında bulunma durumlarını değiştirmediği”
Görüldüğü üzere sözü edilen Kurul kararları dikkate alındığında, bugün itibariyle 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelerin bünyesinde yer alan kamu kurum ve kuruluşlarına ait eğitim ve dinlenme tesisleri, misafirhane, kreş, spor tesisleri gibi sosyal tesislerinin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında yer aldıkları konusunda artık herhangi bir tereddüt bulunmamaktadır.
Kamu sosyal tesislerinin 4734 sayılı Kanun kapsamında yer alması nedeniyle, her türlü faaliyetlerinin temin edecekleri mal, hizmet veya yapım işlerinin 4734 sayılı Kanuna ve ikincil mevzuatındaki hükümlere göre yürütülmesi gerekmektedir.
6. Sağlık Kültür İktisadi İşletmelerinde Marka Model Belirtilerek Alım Yapılması
Bilindiği üzere 4734 sayılı Kanunda yer verilen düzenlemeler çerçevesinde, idarelerin ihtiyacının karşılanmasına yönelik olarak marka ve model belirtilerek ürün temin edilmesine imkân bulunmamaktadır. 4734 sayılı kanunun “Şartnameler” başlıklı 12 inci maddesine göre ancak, ulusal veya uluslarası teknik standartların bulunmaması veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde “ veya dengi” ifadesine yer verilmek şartıyla teknik şartnamede marka veya model belirtilmesi mümkündür. Benzer bir düzenleme Kamu İhale Genel Tebliği’nin 55.3 üncü maddesinde yer almakta olup, bu düzenleme uyarınca yedek parça alımlarında, alım konu malın tanımının yapılabilmesi için, yedek parçasına ihtiyaç duyulan ana malın marka ve modelinin teknik şartnamede belirtilmesi mümkündür.
Bununla birlikte Kamu İhale Genel Tebliğine 13.4.2013 tarihinde eklenen 22.5.1.4 üncü maddede “idarelerce işletilen eğitim ve dinlenme tesisi, ordu evi, askeri gazino, misafirhane, çocuk bakımevi, kreş, spor tesisi, kantin ve benzeri sosyal tesisler tarafından, bu tesislerden yararlananların tercihine göre satılmak üzere, 4734 sayılı Kanunun 22 inci maddesinin (d) bendi kapsamında yapılacak mamul mal alımlarında marka belirtilmeden yararlananların tercihinin karşılanamayacağı hallerde marka belirtilmek suretiyle alım yapılabilir.” Düzenlemesine yer verilmek suretiyle marka belirtilmeden yararlananların tercihinin karşılanamayacağı hallerde marka belirtilmek suretiyle alım yapılabilmesine imkân sağlanmıştır.Kamu sosyal tesislerinde birbirinin benzeri farklı markalarda pek çok ürünün satışa sunulduğu, bu tesislerden faydalananların satışa sunulan farklı marka, kalite ve fiyattaki emsal mallar arasından arzu ettiklerini tercih etmelerinin bu tesislerinin işletme mantığının doğası gereği olduğu dikkate alındığından, Kamu İhale genel Tebliğinde bu tesislerin aynı türden ve birden fazla marka bazında mamul mal almalarına imkân tanınmasına yönelik düzenleme yapılmış olmasının yerinde olduğunu söylemek gerekir.
7. Sağlık Kültür İktisadi İşletmelerinde Doğrudan Temin ve Doğrudan Temin Sınırı
Kamu sosyal tesislerinin yapacakları harcamalara ilişkin değinilmesi gereken diğer bir hususu ise bu tesislerin 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin (f) bendi ile 22 inci maddesinin (d) bendi kapsamında yapacakları alımlar için anılan Kanunun 62 inci maddesinde belirtilen % 10 luk sınırlamaya tabi olup olmadıklarıdır.
4734 sayılı Kanunun “idarelerce uyulması gereken diğer kurallar” başlıklı 62 inci maddesinin (ı) bendinde, “ Bu Kanunun 21 ve 22 inci maddelerindeki parasal limitler dahilinde yapılacak harcamaların yıllık toplamı, idarelerin bütçelerine bu amaçla konulacak ödemelerin % 10 unu Kamu İhale Kurulunun uygun görüşü olmadıkça aşamaz” hükmü yer almakta olup, bu maddenin uygulanmasına ilişkin olarak da Kamu İhale Genel Tebliği’nin “4734 sayılı Kanunun 62 inci maddesinin (ı) bendinin uygulanmasına ilişkin açıklamalar” başlıklı 21 inci maddesinde ayrıntılı açıklamalar yapılmıştır. Ancak kamu sosyal tesislerinin % 10 luk sınırlamaya tabi olup olmadıklarına ilişkin bir açıklamaya Tebliğin bu maddelerinde yer verilmemiştir.
Bununla birlikte Kamu İhale Genel Tebliğine 13.4.2013 tarihinde eklenen 22.5.1.4 üncü maddesinin ikinci paragrafında bu konuya açıklık getirilmiştir. Anılan paragrafta açıklamalara yer verilmiştir.
“öte yandan, 4734 sayılı Kanunun 62 inci maddesinin (ı) bendinde yer alan “idarelerin bütçelerine bu amaçla konulacak ödeneklerin” ifadesinden, bu bentte belirtilen % 10 luk sınırlamaya 5018 sayılı Kanunun 20 inci maddesinde belirtilen ödeneklerin kullanılması ile ilgili düzenlemeye tabi ödenekler konu olabileceklerin kullanılması ile ilgili düzenlemeye tabi ödenekler konu olabilecektir. Buna karşılık orduevleri, askeri gazinolar ve sosyal tesislere bütçeden ödenek aktarılmadığı sürece, bunlar Kanunun 21 inci maddesinin (f) bendi ile 22 inci maddesinin (d) bendi kapsamında yapacakları alınlar için % 10 lük sınırlamaya tabi tutulmayacaklardır. Ancak bütçeden ödenek aktarılması halinde, aktarılan ödeneklerin harcanması sırasında Kanunun 21 inci maddesinin (f) bendi ile 22 inci maddesinin (d) bendi kapsamında yapacakları alımlar için %10 luk sınırlamaya tabi olacaklardır.”
Görüldüğü üzere kamu sosyal tesislerinin 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin (f) bendi ile 22 inci maddesinin (d) bendi kapsamında yapacakları alımlar için % 10 luk sınırlamaya tabi tutulup tutulmayacakları bu tesislere bütçeden ödenek aktarılıp aktarılmaması durumuna göre belirlenecektir. Kamu İhale Genel Tebliğindeki bu düzenlemeyle sosyal tesislere genel bütçeden pay alan idarelere göre daha esnek bir uygulama yapılmasına imkan sağlamanın yerinde olduğu kanaatindeyiz.
8. Sonuç
Kamu sosyal tesislerinin 4734 sayılı Kanun kapsamında yer alması nedeniyle, her türlü faaliyetlerinin temin edecekleri mal, hizmet veya yapım işlerinin 4734 sayılı Kanuna ve ikincil mevzuatındaki hükümlere göre yürütülmesi gerekmektedir.
Diğer taraftan, kamu sosyal tesislerinin 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin (f) bendi ile 22 inci maddesinin (d) bendi kapsamında yapacakları alımlar için % 10 luk sınırlamaya tabi tutulup tutulmayacakları bu tesislere bütçeden ödenek aktarılıp aktarılmaması durumuna göre belirlenecektir. Kamu İhale Genel Tebliğindeki bu düzenlemeyle sosyal tesislere genel bütçeden pay alan idarelere göre daha esnek bir uygulama yapılmasına imkân sağlamanın yerinde olduğu kanaatindeyiz.
Sağlık Kültür Daire Başkanlıklarına Bağlı Sosyal Tesisi iktisadi işletmelerin (Kantin, lokanta, kâffe, personel için kurulmuş olan sosyal tesis vb.) alım satımlarının hangi mevzuata göre yapılacağına ilişkin açık bir hüküm olmadığından, uygulanacak mevzuatın ne olduğunu söylemek zor. Ancak Kamu iktisadi işletmelerinin İşletme özelliğinden dolayı faaliyetinin piyasa koşullarına göre yapılanması gerekmektedir. Kaldı ki, üniversitelerin SKS başkanlıklarına bağlı iktisadi işletmelerin çalıştırdığı kantin ve sosyal tesislere alınan malların hem çeşidi fazla, hem de işletme hizmetlerinden yararlanan müşterilerin talep ettikleri malların marka ve çeşidi çok farklılık içermektedir. Kantinlerin verimli işletilmesi için müşterilerin taleplerinin karşılanması gerekmektedir. Sosyal tesis ve çalıştırılan kafeteryalarında talep edilen malların markaları çok farklı olduğundan bunların 4734 sayılı ihale kapsamında teknik olarak alınmalarının mümkün olmadığı değerlendirilmektedir.
Kaynakça
Erkan ÖZDEMİR’in (KİK Kamu İhale Uzmanı) “Kamu Sosyal Tesislerinin 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Karşısındaki Durumu” başlıklı İdari Ve Mali Mevzuat Dergisinin 165 inci sayısı Haziran 2014 sayılı Dergide yayınlanan makalesi
YAZAR.Ayhan Gökdemir
Dokuz Eylül Üniversitesi
Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokul Sekreteri
ayhan.gokdemir@deu.edu.tr.